Dyr spårvägs­upphandling i Stockholm | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Dyr spårvägs­upphandling i Stockholm

Storstockholms Lokaltrafik, SL, tecknade ett oförmånligt avtal efter en direktupphandling av spårvägstrafik. Nu kräver Socialdemokraterna i Stockholm att avtalet omförhandlas.

Svenska dagbladet avslöjande i veckan att satsningen på spårväg i Stockholms innerstad har blivit en dyr historia. Spårväg City heter projektet som hittills resulterat i en ny linje mellan NK och Djurgårdsbron och som på längre sikt ska ge en utökad spårvagnstrafik i hela innerstaden.

Kostnaden för första etappen uppgick till 380 miljoner kronor, vilket var 67 procnt mer än budgeterat. Etappen invigdes i augusti 2010 och trafiken sköts av AB Stockholms spårvägar efter en direktupphandling. Hittills är driftskostnaden för SL 95 kronor per passagerare (att jämföra med 8 kronor per passagerare i tunnelbanan).

Socialdemokraterna kräver att SL omförhandlar avtalet med Stockholm Spårvägar. Avtalet löper fram till 2013.

– Alla större upphandlingar ska ske i bred konkurrens för att säkerställa att både pris och kvalitet är bästa möjliga, skriver Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna, i ett pressmeddelande.

– Nu måste SL:s styrelseordförande ta initiativ och kräva en omförhandling av avtalet för att komma ner till en rimligare prisnivå alternativt avsluta avtalet med Stockholms spårvägar i förtid. Detta är nödvändigt för att stoppa det slöseri av skattebetalarnas pengar som nu pågår, säger Helene Hellmark Knutsson.

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Upphandling

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *