Chefens väg ut på nätet: Klydda inte! | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Chefens väg ut på nätet: Klydda inte!

Joakim Jardenberg

Internetgurun Joakim Jardenberg ger sina fem bästa tips till chefer som trevar sig fram i mörkret när det gäller sociala medier. Frågan är inte om – utan hur?

Minns du hur det var för femton år sedan? Var du chef då också satt ni förmodligen och funderade på om er verksamhet skulle ha en hemsida. Skulle verkligen alla med ett skrivbord också ha en mailadress? Var det där lilla obskyra datornätverket, internet, verkligen något att satsa på? Idag är det inte många som tvivlar. Internet har blivit en del av vardagen för åtta av tio svenskar. Nio av tio företag har en egen sajt, liksom varenda kommun och nästan varje myndighet. Att finnas på webben är idag lika självklart som att ha ett telefonnummer.

Så upprepar historien sig. Idag händer samma sak med sociala medier. När mer än varannan vuxen svensk dagligen hänger på Facebook inser vi att något nytt håller på att hända. Igen. Unga tittar mer på Youtube än på TV, och det laddas upp mer än 40 timmar video varje minut till tjänsten. Varenda journalist och PR-konsult hänger på Twitter, Aftonbladet och Expressen dammsuger Flashback i jakten på nya smaskigheter och Wikileaks sätter agendan för världspressen. Hela vårt sätt att kommunicera påverkas och snart är alla som är uppkopplade också hopkopplade.

Hur kommer jag igång?
Givetvis hamnar då sociala medier högt på agendan. Allt färre frågar om och istället frågar man vad. Men den allra vanligaste frågan är hur, som i hur kommer jag igång? Det är en bra fråga, i synnerhet om den tar fasta på Jag – för det är där det måste börja. För att fatta rätt beslut för verksamheten, för att ditt varför ska landa rätt i det nya medielandskapet, så måste du själv finnas där. Det finns ingen genväg.

Så, för att hjälpa till på traven: här är fem konkreta tips som kan fungera som din ledstång. Rakt på sak, bara att sätta spaden i marken.

1. Klydda inte. Den skånska, smarta, varianten av Keep it simple stupid. Gör inte sociala medier till en vetenskap. Börja inte med att göra stora planer och sträva efter att identifiera exakt allting som kan gå fel. Ibland får jag intrycket att man komplicerar saker bara för att slippa göra något. Fastna inte i den fällan. Ta babysteps, men se till att du kommer igång! Gör de enkla sakerna först.

2. Facebookifiera dig själv. Längre fram på din resa finns det mycket mer än Facebook som du ska ta med i din mix, men börja här. Det är här de flesta svenskarna finns, och det är här du hittar en förlåtande miljö att lära av. Men innan du släpper loss din verksamhet i den här nya miljön, måste du själv bli en facebookare. Din bästa investering i sociala medier är tid som skapar insikt. Väl ombord kan du spana in vad andra gör bra och dåligt. Du kan lyssna på hur dina vänner reagerar på vad andra aktörer gör. Lär dig tonläget i plattformen, känn in miljön. Snart står det klart för dig vad just din organisation ska göra.

Gör läxan
3. Idag är det inte svårt att ta reda på hur saker och ting fungerar. Det finns till och med en sajt som heter Let me google that for you – googla efter den om du vill veta mer 😉 Men andemeningen är att det inte längre finns någon ursäkt för att inte veta. Undrar du hur du skapar en Facebook-sida eller utnyttjar Youtube på bästa sätt är det bara att googla. Svaret finns där ute, och det kostar inte ett öre.

4. Mobilisera dig – och då menar jag inte bara att du ska samla kraft, utan att du ska se till att du inte behöver sitta vid skrivbordet för att vara uppkopplad. Du behöver en schysst, smart, modern telefon så att du kan göra som de du vill kommunicera med, hänga på internet under lediga stunder. Det kommer också att leda till att du ser om din egen sajt är värdelös i den lilla skärmen. Du kommer att se hur det traditionella internet och den sociala webben hänger ihop, och hur de möts i handen hos den mobila användaren. När du äter din egen hundmat kommer det stå klart för dig vad du behöver fixa på studs.

5. Be honest and do good shit. Det här är egentligen ett generellt tips. Redan idag snackas det om dig och din verksamhet på nätet. Om det du kommunicerar och det du gör inte stämmer överens så får du stryk. Du behöver inte vara en måltavla för Wikileaks för att drabbas av exakt samma mekanism. Arga och besvikna människor har helt plötsligt fått ett mycket effektivare sätt än förvaltningsrätten eller ARN för att ifrågasätta dig. Alla har en röst, och alla kan bli lyssnade på. Enda hållbara lösningen är att vara bra och sann. Du kan inte sminka grisen längre.

Nu är det upp till dig. Om du tar dig an de här fem råden, anpassar dem efter din organisation, dina kunder, din verklighet och är beredd att göra jobbet så vågar jag lova dig framgång. Du kommer hitta sätt att utveckla din verksamhet och du kommer att ha fantastiskt skoj under tiden.
Men bara om du inte klyddar till det.

Text: Joakim Jardenberg

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Ledarskap

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *