Kritik mot sena ambulans­larm | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Kritik mot sena ambulans­larm

Foto: MSB Bildbank

Ambulanspersonalen på Gotland uttrycker sin kritik över att det tar för lång tid innan de får besked om utryckning, efter att företaget Medhelp tagit över larmtjänsten från SOS Alarm. Regeringen har i december tillsatt en utredning över alarmeringstjänsten.

Personalen på Falck ambulans har lämnat flera avvikelserapporter till Medhelp, skriver Gotlands Tidningar. I de fyra landsting där Medhelp har tagit över larmcentralen måste den hjälpsökande intervjuas två gånger, först hos 112-operatören och sedan hos Medhelp som ska larma ut ambulansen.

Regeringen har beslutat om en utredning där man bland annat ska undersöka om det är så att flera aktörer leder till en fördröjning av ambulansen.

– Det offentligas förmåga att hjälpa är en grundpelare för att människor ska känna trygghet i sin vardag. Man ska kunna lita på alarmeringstjänsten när man är i nöd och ringer 112, säger försvarsminister Sten Tolgfors i december när utredningen presenterades.

Initiativet till utredningen välkomnas av såväl SOS Alarm som Medhelp.

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Vård

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *