Elbilar – genom­brottet dröjer | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Elbilar – genom­brottet dröjer

2012 var förutspått att bli elbilens genombrott. Men det går trögt – och beror delvis på offentlig upphandling.

Åtskilliga kommuner och landsting gick med i Elbilsupphandlingen, startat av Stockholm stad och Vattenfall med 62 miljoner kronor från Energimyndigheten. Totalt har upphandlingen intressenter för cirka 1200 fordon, som fått sig förespeglat att de skulle få nya elbilsmodeller till bättre villkor än andra. Gröna Bilisters sammanställning visar att det inte blev så.

– Nissan Leaf är den populäraste elbilen och den första någonsin som blivit Årets Bil. Men den får man inte välja om man gått med i Elbilsupphandlingen. Inte heller laddhybriden Opel Ampera eller Volvos elbil. Och alla de spännande elbilar som kommer det närmaste året är förbjuden frukt för den som håller sig till Elbilsupphandlingen, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister.

Ingen bra deal
Gröna Bilisters sammanställning visar också att ett enda bilmärke erbjuder rabatt på bilarna, tre procent – alla andra ger precis samma villkor som för andra köpare. De tusen första som skaffar elbil inom upphandlingen får ersättning för upp till 25 procent av merkostnaden, dock maximalt 50 000 kronor per fordon.

– Bidraget kan inte kombineras med supermiljöbilspremien, och för många kan det vara mer attraktivt att få premien på 40 000 kronor utan villkor än 50 000 kronor som är förenade med flera villkor.

Premien gäller alla kundgrupper, alltså även kommuner, men inte för transportfordon.

Såväl kommuner och landsting som bilmärken har kontaktat Gröna Bilister för att få hjälp att välja bilar utanför Elbilsupphandlingen, även om Mattias Goldmann betonar att de flesta verkar godta upphandlingens begränsade urval. Och att ta sig ur avtalet är inte helt enkelt.

– Eftersom det formellt sett är kommunerna själva som tecknat avtalen med leverantörerna, krävs tydliga sakskäl för att välja andra bilar. Det skulle i så fall vara krav på längre räckvidd, högre säkerhet eller bättre framkomlighet än vad någon av bilarna inom upphandlingen uppfyller, säger Mattias Goldmann.

Elbilar och laddhybrider i Elbilsupphandlingen:
• Chevrolet Volt, den amerikanska versionen av laddhybriden Opel Ampera
• Citroën C-Zero, liten elbil, känd från Elbilsrekordet
• Mitsubishi i-MiEV, tvillingbil till C-Zero
• Renault Kangoo ZE, skåpbil i normal och förlängd version

Elbilar och laddhybrider utanför upphandlingen (i urval):
• eCar 500, Fiat 500 ombyggd till elbil i Sverige
• Ford Focus Electric
• Nissan Leaf, Årets Bil 2011
• Opel Ampera, laddhybridstvilling till Chevrolet Volt
• Peugeot iOn, tvilling till i-MiEV
• Smart EV, troligen billigaste elbilen
• Tesla Model S och Model X.
• Toyota Prius Plug-in
• Volkswagen Golf och Up EV
• Volvo V60 Plug-in
• Volvo C30 Electric
• Ford Transit Connect EV, skåpbil och minibuss
• Mercedes Sprinter EV, skåpbil och minibuss

Följande krav uppfylls inte av bilarna i upphandlingen
• Elbil med högsta säkerhetsnivå enligt Euro NCAP
• Elbil eller laddhybrid för över fem personer
• Laddhybrid med fyrhjulsdrift
• Laddhybrid för leasing
• Transportfordon med antisladdsystem
• Större transportfordon

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Upphandling

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *