Vem vinner eDiamond Award 2012? | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Vem vinner eDiamond Award 2012?

Nu delar Offentliga Affärer ut eDiamond Award igen, till den organisation som varit mest framgångsrik med att utveckla medborgarnära e-förvaltningstjänster.

Det är tredje året eDiamond Award delas ut, tidigare vinnare är Migrationsverket respektive Stockholms stad. Vinnaren av årets eDiamond Award presenteras under e-Förvaltningsdagarnas middag i Svenska Bilfabriken, Nacka Strandsmässan, den 10 oktober.

Följande tio bidrag är nominerade.

Allmänna reklamationsnämnden
– webbaserad tvistlösning
Konsumenter anmäler via webb och kan följa upp och komplettera ärendet. Anmälda näringsidkare kan besvara och följa ärendet via webben. Som ett resultat av tjänsten har anmälningarna till ARN ökat med drygt 25 procent vid årets början, jämfört med motsvarande period ett år tidigare.

Transportstyrelsen
– Mina fordon
En mobil app där fordonsägare kan uppdatera sina uppgifter. Tjänsten har förenklat hanteringen av de årligen miljontals ändringar som görs.

Polismyndigheten Gotland
– sociala medier
Polispionjärer på sociala medier, vilket fått spridning till andra polismyndigheter runt om i landet med resultatet ökad närvaro och större insyn i det dagliga arbetet. Medborgarna, som även kan vara med och påverka polisens prioriteringar, har varit mycket positiva.

Västerås stad
– e-hemtjänst
För det visionära beslutet att erbjuda e-hemtjänst som en del i det ordinarie utbudet av vård- och omsorgstjänster. En satsning för den stora grupp äldre som oftare står utanför e-samhället.

Försäkringskassan
– webbtjänster
Försäkringskassans webbplats erbjuder sina totalt 23 miljoner besökare ökad kontroll över sin egen situation. Några av de tjänster man har utvecklat är ”Mina sidor” och ”Kassakollen”. Tjänsterna sparar tid för användarna, och underlättar för personalen på Försäkringskassan.

Haparanda stad
– det papperslösa kontoret
Stadens nya e-förvaltningslösning har kortat handläggningstiderna, ökat kvaliteten samt transparensen mot medborgarna. Lösningen har även besparat kommunen både tid och pengar, vilket har gjort att man kan fokusera på verksamhetsfrågorna.

Skatteverket, Bolagsverket, Tillväxtverket
– Mina meddelanden
Nu finns ett ramverk för säker e-post mellan myndigheter, bolag och privatpersoner. Två myndigheter med tiotusentals användare är idag anslutna men på sikt erbjuder Mina meddelanden en enorm effektivisering för både offentlig förvaltning och medborgare.

1177.se
– sjukvårdsrådgivning
Erbjuder kvalitetssäkrade och användarvänliga tjänster som underlättar den egna och närståendes kontakter med vården, dygnet runt. Med hela 2,5 miljoner besök per månad avlastar webbplatsen den svenska vårdapparaten och stärker patientens ställning.

Trafikverket
– REMM – resfria möten i myndigheter
En satsning som vidgar gränserna för vad vi traditionellt räknar som miljöteknik. Nyttan med en högre andel resfria möten är odiskutabel. Resultat och erfarenheter från projektet sprids mellan myndigheterna men också till näringslivet, nationellt och internationellt.

Välkommen till eFörvaltningsdagarna den 10-11 oktober på Nacka Strandsmässan.

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER IT

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *