Våga snåla – kör rätt och spara 20% | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Våga snåla – kör rätt och spara 20%

Elbilar hit, biogasbilar dit… Men de flesta av oss kommer inte att byta bil den närmaste tiden. Alla som behåller den bil man redan kör i kan minska sin bränsleförbrukning, sin soppanota och sin klimatpåverkan med uppemot 20 procent. Häng med, våga snåla!

1. Snabbt upp i fart, långsamt ner
”Kör som om du hade ett ägg under gaspedalen”. Hur många har inte hört detta, från körskoleläraren eller omgivningen? De som tagit körkort efter år 2007 vet att det inte stämmer, tvärtom ska man vara bestämd på gasen. Inte ”plattan i mattan”, men bra nära. Kul va?

”Det hade räckt med en treväxlad låda för dig”, sade min pappa lite ogillande sist jag körde honom, eftersom jag växlade 1-3-6 i hans nya bil. Det stämmer inte, för alla växlar kommer någon gång till användning, men när du ska upp i fart går det utmärkt att hoppa över ett par växlar. Det sparar soppa, både för att motorvarvet hålls lägre och för att varje gång kopplingen trycks ner går motorns energi helt till spillo.
På samma sätt ligger jag kvar i högsta växel mycket längre än andra när farten sjunker, tills just innan motorn börjar skorra och protestera. Att veta när ”just innan” infaller är förstås inte lätt i början, men ganska snart sitter det. De flesta bilar kan köras i högsta växel från ungefär 50 km/h. Många tror man ska växla ur och frirulla ner för backen eller fram till stoppljuset, men det är det sämsta man kan göra – då går bilen på tomgång vilket förbrukar mycket bensin eftersom motorer inte är optimerade för det.

Sänker vi farten med växel i, motorbromsar bilen och förbrukar exakt noll. Hybridbilar och rena elbilar laddar batterierna med energin som uppstår när vi bromsar. Men de flesta bilarna gör det inte, och därför är det viktigt att planera sin körning så att vi inte behöver bromsa i onödan. Planera körningen med blicken långt fram, håll jämn fart, håll avstånd till bilen framför och du kommer inte att behöva bromsa hälften så ofta som dina medtrafikanter.

2. INTE jämn fart
Jag kallar farthållaren för ”oljeshejken” och undviker den som pesten. Tänk själv; måste bilen hålla exakt 90 km/h i alla lägen så måste den trycka på rejält i uppförsbacken och bromsa i nerförsbacken. Ruskigt dåligt
för klimatet och plånboken! Återta kommandot, låt bilen tappa lite fart i uppförsbackarna och rulla helt utan gas i nerförsbackarna, så sparar du många kronor. Väldigt många kör ”med moms”. De kan lägga på minst lika många procent på bränslenotan, kommer ändå inte mycket snabbare fram, och får en mycket mindre vilsam färd.

3. Stäng av
Många nya bilar stänger automatiskt av motorn när bilen står still. Vi som inte har en sån bil kan agera ”start-stopp” själva, och spara nästan lika mycket. Tvärtemot vad många tror så går det inte åt extra bränsle för att starta motorn, det görs av bilbatteriet. Ska du stå still längre än tio sekunder så stäng av. Det betyder varje rödljus om du kommer dit när det nyss slagit om, järnvägsövergångar om bommarna nyss gått ner, och förstås när du ska skrapa rutorna. Inte minst för din hälsas skull – varför stå i avgaser när du kan slippa?

4. Värm upp
En varm motor förbrukar lätt 25% mindre än en kall och släpper ut mycket mindre farliga ämnen. Därför är motorvärmaren en bra sparbössa som bör användas redan när det börjar bli under tio grader varmt på natten. Den ska inte vara på för länge, för då får du en hög elräkning i onödan. En halvtimma räcker om det är plusgrader, en dryg timma om det är minus – exakta siffror finns i värmarens instruktionsbok. Dessutom blir bilen snabbare varm inuti – skönt och säkert!

5. Däcka rätt
Har du testat att dra en skottkärra med tomt däck? Då vet du rullmotståndets betydelse. Ändå kör var tredje bilist med minst ett däck som har så lågt däcktryck att det är direkt trafikfarligt. Fyll på luft till högsta rekommenderade tryck, gör det medan däcken är kalla eller lägg på tio procent. Belöningen kommer direkt i form av bättre väggrepp och kring fem procent lägre förbrukning. Nästa gång du byter däck, ha med lågt rullmotstånd i din spec. EU hjälper dig på traven; alla däck måste vara energimärkta och ju lägre bokstav desto bättre. Sikta på A- eller B-märkta så sparar du en skön slant.

Vill du lära dig sparsam körning eller ”eco driving” på riktigt så har trafikskolorna utmärkta kurser, också för privatpersoner även om det mest är företag och kommuner som anmäler sig. Men dessa fem punkter kan du göra direkt – och du, gör något kul för pengarna du sparar!

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Miljö

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *