Framgång för hyrcyklar | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Framgång för hyrcyklar

Stockholm har det, Göteborg har det, liksom en rad andra svenska städer. Malmö saknar dock system för hyrcyklar, men till sommaren ska staden erbjuda invånare och turister cyklar att hyra.

Lund hann före Skånemetropolen, eftersom politikerna i Malmö inte var nöjda med det första förslaget, som man ansåg ofullständigt. Nu är dock både politiker och tjänstemän överens och lagom till sommaren 2015 är det tänkt att hyrcyklarna ska rulla i staden.

I både Stockholm och Göteborg finansieras hyrcyklarna delvis med reklam. Om det blir likadant i Malmö är ännu en öppen fråga. Många Malmöbor har en egen cykel, men den tas inte alltid med till centrum. Dessutom kommer många in till Malmö med kollektivtrafik. Detta tillsammans med att regionen växer och både inpendlings- och turistresorna till staden blir fler ökar behovet av ett system.

I Stockholm summerades nyligen sommaren med hyrcyklarna som i huvudstaden kallas City Bikes. I år har cyklarna lånats över en halv miljon gånger och varje cykel har använts 200 timmar i snitt, enligt stadens samarbetspartner Clear Channel Sverige. Det innebär en ökning från föregående år. Både antalet cykelkort och lån har ökat jämfört med 2013. från föregående år. Cykelkortsförsäljningen ökade med 24 procent och antalet lån med 13 procent i Stockholm. Antalet nya stationer och enkelheten har bidragit till ökningen av användare under året i Stockholm.

Huvudstadens hyrcyklar har under säsongen rullat motsvarande hundra varv runt jorden. Om en normalstor bil skulle köra samma sträcka skulle den släppa ut cirka tusen ton koldioxid. City Bikes kallar sig det klimatsmarta alternativet för stockholmare och turister och anger dessutom att cyklarna är positiva för hälsan. Alla som har cyklat har tillsammans bränt drygt 134 miljoner kalorier, vilket motsvarar 670 000 kanelbullar, enligt Clear Channel.

År 2015 kommer cykelsystemet att byggas ut med ytterligare med 15 till 20 nya stationer. Bland annat ska knutpunkter in mot centrum att förses med stationer, till exempel vid Årstaberg och Gullmarsplan. Priset kommer även nästa år att ligga kvar på 300 kronor för säsongskort och 165 kronor för tredagarskort. I Göteborg heter leverantören av cyklar och system för uthyrning och stationer JCDecaux. Företaget har utvecklat, installerat och ansvarat för drift av system för reklamfinansierade hyrcyklar sedan 2003 och kallar sig ”världens ledande företag” inom hyrcykelsystem. JCDecauxs lösning har valts av 61 städer och omfattar cirka 47 000 cyklar, 3 600 stationer och över 220 miljoner registrerade uthyrningar.

I Göteborg startade den första hela säsongen i april 2011. Där kallas modellen för Styr & Ställ och anses vara Nordens modernaste och mest framgångsrika, tillgängligt sju dagar i veckan, 24 timmar om dygnet. JCDecaux har dessutom system för hyrcyklar i ett antal andra svenska städer, däribland Helsingborg, Jönköping, Eskilstuna, Uppsala och Växjö. Företaget finns även företrätt i Stockholm.

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Miljö

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *