Internet ska vara öppet för alla | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Internet ska vara öppet för alla

Internet ska vara öppet och lika för alla, men Telia ger Facebook och andra globala giganter fördelar. Agerandet är olagligt, menar 26 svenska publicister i ett upprop.

De skriver i Dagens Industri 2018-05-01: ”På yttrandefrihetens dag den 3 maj 2016 publicerade vi i mediebranschen ett gemensamt upprop till stöd för det öppna internet och som en protest mot Telias gynnande av globala mediejättar. I dag – två år senare – måste vi skriva ett nytt upprop. För på två år har det inte skett någon förändring”.


Samarbetar med Facebook
Publicisterna från ledande svenska medieföretag och medieorganisationer pekar på att Telia fortfarande samarbetar intimt med Facebook och andra globala giganter och ger dem fördelar. ”Även om kundens surfpott har tagit slut, och resten av internet stängts av, släpper Telia fram de sociala mediejättarna – däremot går det inte att ta del av svenska medieföretags hemsidor. Dem stänger Telia av”, konstaterar de i uppropet.


Strider mot reglerna

Enligt undertecknarna är detta ett agerande som strider mot reglerna om nätneutralitet, som säger att all internettrafik ska behandlas lika. De påpekar att regleringsmyndigheten PTS i december 2016 beslutade att Telia skulle upphöra med tjänsten. Telia överklagade PTS beslut till Förvaltningsrätten, som ännu inte fattat beslut i frågan.

Publicisterna avslutar: ”Vi delar PTS bild att Telias agerande är olagligt och vi utgår från att Förvaltningsrätten gör samma bedömning. Om inte, behöver staten ta sitt ansvar och skärpa regelverket. Internet ska vara öppet och lika för alla.”

Bilden: Jeanette Gustafsdotter, vd, TU (Tidningsutgivarna) – Medier i Sverige. Foto: TU.

Samtliga undertecknare: Anna Körnung, chefredaktör, Mitt i-tidningarna, Anna Rastner, programchef, TV4-Gruppen, Anne Lagercrantz, divisionschef, nyheter och sport SVT, Björn Löfdahl, programdirektör, Sveriges Radio, Carl-Johan Bergman, redaktionell chef Mittmedia,
Casten Almqvist, vd, TV4-gruppen, Cecilia Roos, strategichef, UR, Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio, Fredric Karén, publisher, Svenska Dagbladet, Hanna Stjärne, vd, SVT, Helle Klein, publisher, Dagens arbete och ordförande, Sveriges Tidskrifter, Jan Helin, programdirektör, SVT, Jeanette Gustafsdotter, vd, TU – Medier i Sverige, Jonas Eriksson, vd, TT-gruppen, Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter, Lotta Edling, chefredaktör, Dagens industri, Marcus Melinder, chefredaktör, Norran, Olov Carlsson, publisher, Dagens samhälle, Patrik Hadenius, vd, Utgivarna, Robert Olsson, programchef, samhälle SVT Göteborg, Sofia Wadensjö Karén, vd, UR, Sture Bergman, vd, VK Media, Thomas Mattsson, chefredaktör, Expressen, Unn Edberg, blivande publisher, Tidningen Vi, Viveka Hansson, programdirektör, TV4, Åsa Sjöberg, innehållsdirektör, TV4-Gruppen.

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Debatt

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *