Båstad i framkant på datasäkerhet | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Båstad i framkant på datasäkerhet

Båstads kommuns har upphandlat en nyskapande lösning för datasäkerhet. Vinnare blev Unomaly med en unik lösning.

Robert Zackrisson, ansvarig för IT-driften i Båstads kommun, är nöjd.
– Vi fick testa lösningen förutsättningslöst och den har fungerat bra, säger Robert Zackrisson till OFFENTLIGA AFFÄRER.

– Det unika med Unomaly är att de har en mjukvara som försöker klassificera all den information som kommer in. Allt poängbedöms på en tiogradig skala. På så sätt lyfter systemet fram de händelser som kan vara värda att titta närmare på för att lösa eller förebygga problem, förklarar Robert Zackrisson.

Vanligen letar datasystem efter fel utifrån vad man som IT-ansvarig redan känner till, vilket kräver att man på förhand känner till felet. Unomalys affärsidé går ut på att i stället läsa igenom avvikelser i loggfilerna och rapportera utifrån från dessa.


Flera kommuner
Förutom Båstad kommun har Unomaly även avtal med Danderyds kommun, Österåkers kommun, Sigtuna kommun, Simrishamns kommun och Borlänge Kommun. Dessutom finns bland kunderna flera så kallade ”kritiska myndigheter” i Norden.

OFFENTLIGA AFFÄRER har även pratat med Unomalys vd Johan Gustafsson för att få reda på litet mer kring hur företaget jobbar med sin lösning.

– Vi kommer från IT-säkerhets- och övervakningsbranschen och har arbetat mycket med IT-infrastruktur, som ju även innefattar kommunerna. Efter ett par år insåg vi att det behövdes ett bättre sätt upptäcka fel och säkerhetsproblem. Vi har även sett behovet för kommuner att höja sin IT-kontroll inom både drift och säkerhet.

Hur bedömer du krismedvetandet i kommunerna?
– Jag tror att man många gånger ägnar litet för litet uppmärksamhet åt det operativa, konkret handling som kan förbättra den egna beredskapen. Alltså vad man gör rent praktiskt, inte bara i planer och policyer. Det är konkreta planer som behövs. Generellt är detta en stor fråga – och det är svårt.

 

Bättre för allmänheten
– Givetvis är vi stolta över att kunna erbjuda detta pragmatiska sätt att hantera IT-problemen. Att man när som helst ska kunna se vad som är normalt i IT-flödet. När man väl besitter den förmågan kan man göra saker och ting bättre och snabbare. Tjänsterna mot medborgarna kan utvecklas.

Läs mer via länken:
https://unomaly.com/

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER IT

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *