Incidenter hos Statens servicecenter granskas Datainspektionen ska undersöka om Statens servicecenter har nödvändiga rutiner för att upptäcka och utreda personuppgifts-incidenter, händelser där enskilda utsatts för risker på grund av att deras personuppgifter inte har skyddats tillräckligt.Datainspektionen har under augusti 2019 tagit emot anmälningar om personuppgifts-incidenter från flera aktörer där obehöriga kan ha kommit åt personuppgifter från myndigheter som anlitar Statens servicecenter för sin lönehantering. Statens servicecenter har även kommit in med en anmälan som rör den egna personalens uppgifter. Personuppgifts-incidenter ska anmälas till Datainspektionen inom 72 timmar efter att de konstaterats. Enligt uppgift har det gått lång tid mellan att servicecentret upptäckte incidenterna till dess att berörda kundmyndigheter informerats och servicecentret gjorde sin egen incidentanmälan.“Nu inleder vi en granskning av Statens servicecenter för att bland annat undersöka om det finns brister i servicecentrets rutiner för att upptäcka och utreda incidenter”, säger Elin Hallström som är jurist på Datainspektionen i ett pressmeddelande.Datainspektionen är tillsynsmyndighet för dataskydds-förordningen, GDPR, och kontrollerar bland annat att organisationer har vidtagit tillräckliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter. SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR! MER Återpublicerat Fler än hälften har upplevt “censur” på nätet Fler än hälften av svenskarna har själva eller känner någon som utsatts för internetcensur. Lika många anger även att de inte litar på att de... Nya vägledningar för kollektivtrafik För att stärka stödet kring upphandlingar inom kollektivtrafiken har branschen gemensamt antagit tre helt nya vägledningar.I arbetet har både... ”Näringslivet måste kunna lita på Posten” Den snabbt växande e-handeln är beroende av en stabil postgång. Men dagens lagstiftning gör att Postnord kan göra lite som det vill. Det skriver ... Kommentera Avbryt svarYour email address will not be published. Required fields are marked *CommentName *Email *Webbplats Current ye@r * Leave this field empty
Fler än hälften har upplevt “censur” på nätet Fler än hälften av svenskarna har själva eller känner någon som utsatts för internetcensur. Lika många anger även att de inte litar på att de...
Nya vägledningar för kollektivtrafik För att stärka stödet kring upphandlingar inom kollektivtrafiken har branschen gemensamt antagit tre helt nya vägledningar.I arbetet har både...
”Näringslivet måste kunna lita på Posten” Den snabbt växande e-handeln är beroende av en stabil postgång. Men dagens lagstiftning gör att Postnord kan göra lite som det vill. Det skriver ...