Han kräver sänkt bensinskatt | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Han kräver sänkt bensinskatt

Efter alla försämringar för alla som varje dag är beroende av bilen borde regeringen och januaripartierna fundera på hur de snabbt ska kunna kompensera landets bilägare vid kraftigt ökade oljepriser. Annars är risken att vi når 20 kronor per liter.

Det hävdar Edward Riedl, riksdagsledamot för moderaterna från Västerbottens län och ledamot i finansutskottet.

I en debattartikel i Expressen hävdar han att om priset på olja skulle stiga så att själva produktkostnaden för bensin ökade med bara en krona litern så skulle priset vid bensinmacken öka med tre kronor litern till följd av dagens höga beskattning av bensin och diesel.

”Slår rakt mot Norrland”
– Då är vi över 20 kronor litern vilket kommer att slå rakt mot Norrland, landsbygden och alla som varje dag är beroende av bilen. Det kommer att öka sprickan ytterligare mellan stad och land, påpekar riksdagsledamoten.

Moderaten har i riksdagen ställt en skriftlig fråga till finansminister Magdalena Andersson (S) om regeringen kan tänka sig en tillfällig skattesänkning för att kompensera landets bilister vid en tillfällig prischock på oljan. Förslaget kommer ursprungligen från Peder Blohm Bokenhielm som leder Bensinupproret 2.0.

OFFENTLIGA AFFÄRER fick en pratstund med riksdagsmannen för att ställa frågor.

Har du sett någon jämförelse kring hur Sverige ligger till jämfört med andra länder när det gäller nivåer på bensin- och dieselskatter?
– Man måste se till helheten och den totala beskattningen i Sverige, inte minst på låg- och medelinkomsttagare. Här finns ett större beroende av bilen så därför slår höga bensinskatter hårdare. Andra länder, som de i Centraleuropa, har fler alternativ.

Kan du konkretisera hur ett pris på 20 kronor litern – som du skriver – ”kommer att slå rakt mot Norrland, landsbygden och alla som varje dag är beroende av bilen”?
– Själva producentpriset på bensin är cirka sex kronor. Då är mackens vinst, transporter, m.m. inräknade. Tio kronor är olika skatter och avgifter som staten lägger på, runt 62 procent på totalpriset. Om det blir en stor prischock så är det staten som blir vinnaren medan vanligt folk i låg- och medelinkomstlägen blir förlorare. Ett pris på runt 20 kronor skulle slå undan benen på landbygden och andra som är starkt beroende av bilen. Var det verkligen detta januaripartierna tänkte när de slöt sin överenskommelse?

”Finns bättre sätt”
Enligt Edward Riedl har Sverige redan en hög beskattning av bensin och diesel.
– För alla oss som bryr oss om miljö och klimat så finns det betydligt bättre förslag än att fortsätta höja beskattningen för alla som är beroende av bilen. Att satsa på mer kärnkraft och åtminstone inte stänga ner den vi har är kanske det allra bästa sättet att minska koldioxidutsläppen, avslutar politikern.

 

 

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Ekonomi

One Response

Kommentera
  1. Peo Stigsson
    jan 16, 2020 - 10:20 e m

    Höj skatten på fossila bränslen. Vi måste minska utsläppen. Folk åker alldeles för mycket bil. De åker aldrig kollektiv eller cyklar. Enda sättet är att göra det dyrare.

    Den samlade vetenskapen är enig om att kärnkraften inte är konkurrenskraftig idag. Det är bara okunniga och populistiska politiker som torgför kärnkraften. Sorgligt att de är så okunniga.

    Reply

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *