Guldbron upphandlad till fast pris | Offentliga affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Guldbron upphandlad till fast pris

Den 20 mars 2020 placerades den 140 meter långa “guldbron” på plats mellan Södermalm och Gamla Stan i Stockholm – en historisk händelse för huvudstaden.

I normala fall hade detta inneburit något av folkfest med massor av folk på stad som ville betrakta skådespelet. På grund av rådande smittorisk för coronaviruset ville Stockholms stad i stället att publiken följde det hela digitalt. SVT hade monterat upp kameror genom vilka man kunde följa arbetet med nya Slussen-bron, rapporterar Ny Teknik.

På fartyg från Kina
Den kallas ”guldbron” och har fraktats i ett jättestycke med fartyg från Kina i två månaders tid. På grund av stormar under färden blev bron något försenad. Det kinesiska lastfartyget Zhen Hua 33 som fraktade bron fick under flera veckor ligga still utanför den spanska sydkusten på grund av vädret.

På frågan i SVT om vad förseningen av bron kostar i pengar svarade Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet:

– Bron är upphandlad till ett fast pris, så det är entreprenören (Skanska) som får ta kostnaden och inte skattebetalarna. Sedan får förseningen konsekvenser för själva bygget, antingen i form av tid eller pengar, men hur mycket det rör sig om är för tidigt att säga.

Väger 3.400 ton
Bron är 140 meter lång och väger enligt uppgift runt 3.400 ton. Den har fått sitt smeknamn från den guldaktiga tonen i färgen. Skanska skriver om bron på sin webbplats: ”Den ska ligga på plats i minst 100 år och bokstavligen förgylla överfarten mellan Södermalm och Gamla stan.”

En märklig syn
När bron anlände till huvudstaden beskrevs det på följande sätt:
Nej, det var inget kungligt ekipage. Men väl en gyllene bro. Synen var minst sagt märklig. Och ovanlig. Aldrig förr har ett så brett skepp tagit sig genom skärgården och in till huvudstadens hjärta. På det 227 meter långa fartyget låg huvudpersonen i all sin prakt – 140 meter lång, 45 meter bred och 3 500 ton tung. Utspridda längs inloppet stod tusentals nyfikna stockholmare på kobbar och skär, bryggor och kajer, balkonger och terrasser. Ännu fler följde skeppet via mediebevakningen. (Skanska.se)

Bilden visar hur det är tänkt att se ut när bron är på plats och alla pågående arbeten med Nya Slussen är klara. Foto: Bättre Konst.

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Nyheter

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *