Snabb utveckling inom logistik | Offentliga Affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found
Vad varje chef inom supply chain behöver känna till

Snabb utveckling inom logistik

Det som idag präglar supply chain management – hantering av företagets leveranskedja – är hastigheten i utvecklingen. Förändringarna sker på många områden, från konkurrenssituationen till nya regelverk.

Det skriver Carsten Lundin, försäljningschef i Sverige och Danmark vid det internationella logistikföretaget BluJay, i en krönika för OFFENTLIGA AFFÄRER.

Carsten Lundin.

Men en riktigt stor utmaning har att göra med den stadiga teknikutvecklingen på teknikområdet, vilket lagt grunden för hela vår industri, tillägger han.

Den som jobbar i branschen behöver inte bara kunskap om det senaste inom program för logistik och transporthantering (Transport Management Software – TSM), mobilteknik, control tower visibility och warehouse automation. På den växande listan över allt att ha koll på står även nya tekniker (och förkortningar) som AI, VR, AR, IoT och 5G.

Lätt bli desillusionerad
Med så mycket ny teknik ute på marknaden är det lätt att bli desillusionerad och slå sig till ro med det man redan har. En lika stor fälla kan dock vara att jaga efter den senaste blänkande tekniken – utan något tydligt mål för vad den ska bidra till. Så innan företaget hoppar på någon ny tekniktrend bör den som ansvarar för transport- och logistikkedjan först sätta sig in i vad den aktuella tekniken handlar om, hur den kan tillämpas inom transport och logistik, och om en anskaffning verkar vettig för den egna verksamheten.

Artificiell intelligens (AI)
Uppslagsverken definierar AI som ett underområde till datavetenskap, mer specifikt: hur maskiner kan imitera mänsklig intelligens. AI har idag flyttat från science-fictionfilmernas värld och in i våra privata och yrkesmässiga vardagsliv, ofta utan att vi själva märkt det.

Ett av de huvudområden där AI kan stötta leveranskedjan är när det gäller hanteringen av de enorma datamängder som genereras i den. Idag är det lätt att drunkna i den. Genom att tillämpa AI för dataanalys blir det lättare analysera dessa stora datavolymer och att få nya insikter att agera på.

Visuell besiktning
En annan tillämpning inom vår bransch är AI-driven visuell besiktning. AI kan och används redan för att granska och upptäcka fel hos gods som ska lastas för transport eller ligger i väntan på distribution.

Företag använder redan AI och ”big data” för att prognosticera order innan de hunnit läggas. Ett bra exempel på detta är Amazon Anticipatory Shipping, genom vilket Amazon följer sina kunders köpbeteenden, kopplar dessa till sin big data och kan sedan prognosticera när dessa sannolikt kommer att köpa en produkt. Vid det laget har Det innebär att då köparen klickar på betalningsknappen så har Amazon redan skeppat varan till ett lager nära kunden och försändelsen levereras inom några timmar.

Augmented Reality (AR)
Förra året gjorde Wella succé globalt med sin AR-drivna smarta spegel som lät användaren testa nya färger på håret. AR (ungefär ”förstärkt verklighet”) användes för att skapa både wow och en riktigt värdefull kundupplevelse: att slippa färga håret på riktigt för att se vad man gillar. AR-tillämpningar inom vår bransch kan också imponera hos kunderna.

BluJay Solutions mobilplattform MobileSTAR är ett exempel. Nyligen lade vi till funktionen som låter användare utnyttja ett AR-lager för att validera måtten på sin försändelse. Man riktar mobilkameran mot objektet och appen räknar sen ut rätt dimensioner, vilket kan användas för kapacitetsplanering.

AR kan åstadkomma många fördelar inom området lagerhantering, inklusive orderplockning, reparation av utrustning, säkerhet och utbildning.

GeoTech
Vår yrkeskår behöver också förbereda sig för ett skifte i sättet vi tänker runt adressering. Vi har redan börjat se företag som integrerar geokodning i sina leveranser. I USA har till exempel Domino’s börjat leverera pizzor till parkbänkar och stränder. Nu vill fler varumärken hitta nya sätt att leverera sina varor och tjänster till kundens exakta position, vilket oundvikligen kommer får en stor betydelse för transport- och logistikhantering.

I stort sett behöver varje transport- och logistiklösning tillgång till en traditionell adress för att fungera. Den nya trenden med adressering kommer att få enorm effekt på IT-lag och mjukvaruföretag, eftersom all teknik kommer att behöva uppdateras för att allt ska flyta genom hela leveranskedjan.

Blockkedjan
Blockkedjan kommer att möjliggöra en bättre hantering av komplexa transporter, både in till och ut från företaget. Föreställ dig en värld där en permanent registrering på blockkedjan sker varje gång som en vara lämnas vidare.

Förra året introducerade världens största e-handelsföretag, Alibaba Group, sitt Food Trust Framwork. Den använder blockchain-teknik för att förbättra spårbarheten och transparensen i leveranskedjan och därigenom bland annat motverka matfusk.

Blockchain-tekniken har potential att på ett genomgripande sätt öka transparensen och säkerheten i leveranskedjorna. Branschen kommer med hög sannolikhet få se hur denna teknik sprider sig under kommande år.

Avgörande hålla sig framme
Nya teknologier, från akronymer som AI och AR till Geotech och blockkedjor, kommer förändra transport- och logistikvärlden fundamentalt. Att hålla sig framme på dessa teknikområden blir avgörande. Samtidigt är det faktiskt lika viktigt att kunna ta ett steg bakåt för att reflektera över och besluta om vilka utmaningar som behöver hanteras – och om det är teknik som är lösningen.

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Krönika

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *