Proffsets bästa mingeltips | Offentliga Affärer
ÖVRIGT-Toppbanner1260x250
ÖVRIGT-Mobil-Toppbanner-320×320

SENASTE JOBB

• No Posts Found

Proffsets bästa mingeltips

Anneli Egestam är ett riktigt mingelproffs. Nu kommer hon att dela med sig av sina bästa tips och trix i Hexanovas Mingelskola.

Det kommer att ske som en programpunkt på Hexanovas olika mötesplatser framöver. Tanken är att skapa mervärde för deltagarna och bidra till ett kontaktskapande klimat. Hon kommer att leverera konkreta råd från scenen som alla har glädje av.

OFFENTLIGA AFFÄRER har intervjuat Anneli som redan här och nu bjuder på några smakprov.

Anneli Egestam.


Vilka är dina tre bästa tips för ett lyckat mingel?

  1. Ge dig ut och öva! När du väl är på ett event, ha ett öppet sinne och rimliga förväntningar. Du vet aldrig vem du springer på och vem hen känner! Många affärer och jobb är rena tillfälligheter.
  2. Fokusera på den du möter istället för att tänka på vad du själv ska säga hela tiden. Visa intresse genom att ställa frågor och följdfrågor. Du kan lära dig massor och lyfta fram det som är mest relevant för den du pratar med, istället för att berätta allt företaget gör.
  3. Prata kundnytta, vad man får och vilket värde du skapar för dina kunder istället för vem du är och vad du gör, hur många medarbetare ni har och på hur många orter i landet. Detta gör det lättare för den du pratar med att ”köpa” dig – missförstå mig rätt.

Och för att lyckas nå ut på en mässa eller i en monter?

– Här handlar det mycket om beteende, vad vi gör och inte gör. Glöm till exempel begreppet ”stå i monter” – man arbetar i en monter. Här är några tips!

  1. Vänta inte på att besökarna ska komma fram till dig. Deltagarna har tagit sig tid och råd att delta på evenemanget och uppskattar att du som utställare är den som tar initiativ till samtal. Ett hej, ett leende och en spontan kommentar eller fråga är en bra start, det betyder att jag ser dig. Alla vill bli sedda!
  2. Ha något som lockar deltagarna att vilja stanna och prata. Tävlingar funkar ibland, någon enklare gallup där frågorna föranleder det du vill prata med besökaren om är bra. Gör det kul och lättsamt. Bjud på dig själv, inte bara på pennor och konfekt. Alla vill ha roligt på jobbet!
  3. Connecta även med nya kontakter på LinkedIn (folk byter jobb då och då) utöver att byta visitkort eller scanna besökarens badge. Följ upp alla nya kontakter så snart som möjligt. Fördela ansvaret om vem som kontaktar vem och sätt en deadline så det blir gjort. Gör det ni har sagt att ni ska göra, det bygger förtroende. Det är nu relationsbyggandet börjar!Mingel i Almedalen, Visby.
    Vilka är de vanligaste felen som folk gör i samband med mingel eller när man jobbar från en mässmonter?
  1. Att vi fastnar med människor vi redan känner eller pratar för länge med en och samma person. Då missar du tillfällen att möta människor som kommit för att träffa dig!
  2. Att vi ”småjobbar” lite i montern. Ta hellre en paus och gå undan en stund om du måste ta ett viktigt samtal eller svara på mail. Allt du gör sänder signaler vilket påverkar ditt företags varumärke.
  3. Att vi inte avsatt tid för uppföljningen efter eventet. 80 procent missar att följa upp sina nya kontakter. Se till att inte vara en av dem!

Hur hamnade du i ”mingel-branschen”?

– Jag utsågs till Årets Affärsnätverkare inom ett affärsnätverk redan 2007 och samma vecka började jag få förfrågningar om att föreläsa för företag och organisationer om hur man nätverkar. Jag verkade väl ha lösningarna inom detta område där det tyvärr inte finns något facit. Just detta faktum gör människor osäkra i mingelsammanhang. Alla vill bli omtyckta, sedda och bekräftade för dem vi är och det vi har att erbjuda. Men det är upp till mottagaren, den du pratar med, att avgöra om hen gillar dig, känner förtroende, vilja och mod att släppa in dig i sin sfär och dito, förstås.

Hur mycket hos en bra minglare är talang och läggning och hur mycket beror på förvärvade kunskaper och utbildning?

– Vi är olika, vissa får energi av möten och tycker att relationer är det viktiga. Ofta får man idéer och ser möjligheter utifrån behov eller beröringspunkter, samtidigt som man känner sig sedd och får vara viktig för någon. Och det är förstås ömsesidigt – vi gillar människor som gillar oss.

– Andra skyr mingel, tycker det är ytligt, ser inte nyttan och trivs bättre med att ha en konkret uppgift att lösa. Dessa personer tankar oftast energi i sin ensamhet och trivs helt enkelt inte i mingelsammanhang.

Värdet med nätverk
– Allt fler ser nyttan och värdet med att ha ett nätverk och ju mer rutin man skaffar sig, desto mer naturligt blir det att prata med människor du inte känner. Det finns tips och trix och fraser som får fart på pratet och inte minst avslutar ett mingelmöte efter fem till sju minuter. Det är lika mycket en konst att avsluta på ett snyggt sätt som att initiera ett samtal. Viktigt att ha i åtanke är att mingelmöten lätt kan bli maratonsamtal. Du gör er båda en tjänst genom att antingen föreslå ett nytt möte eller tacka för samtalet med ett glatt tillrop t. ex. utifrån information den andre nyss delat.

– Att ha ett nätverk på sin arbetsplats är minst lika viktigt som att ha ett utanför, inte minst i stora organisationer. Dels blir det trevligare på jobbet, mingel och småprat blir ett kitt som förenar människor. Dels för att veta vem som påverkar vad, allt från nya projekt som ska sjösättas till annat som kan påverka din karriär. Men det är en egen föreläsning…

Berätta om din nya roll i Hexanova!
– Gärna! Jag bidrar just nu en dag i veckan (måndagar) med kunskaper, erfarenheter och ett hyggligt stort nätverk efter att själv ha arbetat med mässor och event i många år, som Göteborgsminglet. Att jag är moderator och föreläsare med mänskliga möten som specialitet är ju passande i sammanhanget!

Bollplank
– Jag är också bollblank till VD Urban Nilsson. Våra vägar har korsats i många år, jag har bland annat varit i beställarroll och medverkat på ett flertal av Hexanova Events mötesplatser. Vi har beröringspunkter samtidigt som jag ser saker i ett utifrånperspektiv och kan lyfta frågor, lite som ”djävulens advokat”.
– Urbans välvilja och driv håller sig inte bara till området mötesplatser för offentligt drivna verksamheter utan återspeglas även i företagskulturen. Måndagar har blivit en dag att längta till med god stämning och mycket skratt bland medarbetarna, avslutar Anneli.

SÄG DIN ÅSIKT. SKRIV EN KOMMENTAR!

MER Nyheter

One Response

Kommentera
  1. Conny Johansson
    sep 17, 2020 - 06:20 f m

    Anneli är en fantastisk nätverkare, b.la inom BNI, och hon har tagit affärsmingel till en ny nivå.

    Reply

Kommentera

Your email address will not be published. Required fields are marked *